Blog

Olo

Lokakuun syysloma Mallorcalla, osa 1/2

Mallorcan loma kutsuu, taas

Vietimme jo toistamiseen koulujen lokakuisen syysloman Mallorcalla. Tänä vuonna kohteemme oli saaren pohjoisosassa oleva Cala Mesquida, vuonna 2017 vietimme loman Ca’n Picafortessa. Mallorca päätyi kohteeksemme ensimmäisen kerran melko puhtaasti sen vuoksi, että lentomatka (4 tuntia) oli inhimillisen mittainen  lapsia ajatellen. Toisekseen, lokakuun loppupuolella sesongit alkavat olla jo vähän ohi, ja lentojen määrä vähenee. Halusimme myös päästä yhdellä lennolla lomakohteeseen ja takaisin, sillä viikon mittaisesta lomasta haluaa nauttia muualla kuin lentokentillä.

Mallorca ja ennakkoluuloni – olinko oikeassa vuosi sitten?

Täytyy sanoa, että vuoden takaiseen ensimmäiseen matkaani Mallorcalle kuului hivenen ennakkoluuloja. Ennakkoluuloni pohjautui perinteiseen käsitykseen turistipaikasta, jossa myydään suomalaisia lihapullia, alkuyöt ovat täynnä mekastusta, kaduilla lojuvia roskia ja vaeltavia remuavia turistiryppäitä.

Vuoden takaisen lomamme vietimme Ca’n Picaforten kylässä, joka on monien muiden mallorcalaisten kylien tapaan kasvanut suuremmaksi matkailun myötä. Hotelliimme saavuimme tuolloin hämärään aikaan, sillä bussikuljetus lentokentältä kiertää hotellilta hotellille ja saaren pohjoisosa oli viimeisiä paikkoja, joihin se pysähtyi. Itse asiassa muistin tuolloin hotellimme nimen väärin, ja bussi jätti meidät  väärän hotellin eteen. Voitte vain kuvitella sitä tunnetta hotellin respassa, kun selkisi ettei meillä ollut varausta siellä! Hotelli kuului kyllä samaan hotelliketjuun, että ihan hukassa en nimen suhteen ollut. Onneksi oikea hotelli oli lyhyen kävelymatkan päässä ja pääsimme lopulta oikealle hotellille.

Ca’n Picaforte oli viihtyisä pieni kaupunki, jossa riitti hotelleja ja kauppakujia, mutta oma hotellimme oli hivenen syrjemmässä ja arvostimme sen rauhallista sijaintia kovasti. Rannalle kävellessä kuljettiin omakotialueen läpi ja kävelymatkat sujuivatkin mallorcalaisia taloja ja puutarhoja ihastellessa. Iltaisin pääkadun varrella kävellessä näki avoimista ovista ja ikkunoista sisälle taloihin ja yhden oven kohdalla kuului aina raikuva pop-musiikki. Avoimesta ovesta näkyi paikallinen jumpparyhmä.

Ca’n Picaforten merenrantaa.

Hiekkaranta Can Picafortessa jatkui silmänkantamattomiin ja sitä pitkin pystyi halutessaan kävelemään naapurikaupunkiin, Alcudiaan, asti. Hiekkaranta on 14 kilometriä pitkä, joten omalle rantapyyhkeelle löytyy kyllä tilaa. Rannalla voi vuokrata aurinkotuoleja tai sitten vain makoilla pehmeällä hiekalla oman pyyhkeen kera. Meillä oli usein pientä evästä mukana rannalla ja juomisesta yritettiin pitää huolta. Sen ansiosta etsiskelimme välillä vessoja ja ainakin ne rantahotellien terassit, joihin hiekkaisina varovasti menimme, antoivat käyttää vessojaan. Rantavesi oli uimataidottomille lapsillemme mukava puljauskohde, yhtenä päivänä aallokko oli keltaisen lipun arvoinen, mutta tuolloinkin lapset leikkivät rannassa.

Vuokrasimme yhtenä päivänä auton ja ajoimme Alcudiaan, jossa tutustuimme kaupunginporttiin sekä vanhaankaupunkiin. Ne olivat kyllä tutustumisen arvoisia ja Alcudia vaikutti muutenkin viihtyisältä paikalta.

Hotellimme lokakuussa 2017.

Vuoden 2017 hotelli Zafiro Mallorca

Hotellimme Zafiro Mallorca oli meistä ihastuttava ja siisti. Lokakuun lopussa siellä oli lähinnä saksalaisia ja englantilaisia turisteja, taisimme oikeasti olla ainoat suomalaiset turistit koko hotellissa. Se sopi minulle oikein mainiosti, sillä arvostan omaa rauhaa ja tuolloin sitä todella tuntui saavan. Vaikka uima-altaiden aurinkovuoteilla makoili turistia turistin vieressä, sai olla omissa ajatuksissaan, sillä useimpien puheesta en ymmärtänyt yhtään mitään.

Hotellin yhteydessä oli pieni marketti, josta sai ostaa juomista, jäätelöä ja peruselintarvikkeita. Lyhyen kävelymatkan päässä oli supermarket, jossa teimme viikon ruokaostokset. Merenrantaan pääsi kävelemällä  loivaa alamäkeä.

Hotellin piha-alueet olivat hyvin hoidettuja ja siistejä. Iltaisin hotellilla oli ohjelmaa, muun muassa musiikkiesityksiä lapsille (saksankielisiä, tietysti) ja yhtenä iltana hotellin pihalla oli myös ’pöllöshow’, jolloin pääsi tutustumaan eläviin pöllöihin.

Hotellivarauksemme Zafiro Mallorcaan tein kesällä juhannuksen aikoihin, kun ebookers tarjosi edullista majoitusta tähän neljän tähden hotelliin. Huoneemme oli siisti ja viihtyisä, siihen kuului hyvä keittonurkkaus ja lasten riemuksi kylpyhuoneessa oli myös kylpyamme (kaikissa uima-altaissa ja meressä ei vielä ollut tarpeeksi). Tuolloin hotellin piha-alueella kävellessä ihastelimme maantasalla olevien huoneistojen pikkupihoja riippukeinuineen ja niska kenossa ihastelimme myös ylhäällä olevia kattohuoneistoja. Niissä näytti olevan aivan oma rauhansa ja ihanat kattoterassit.

Zafiro Mallorcan uima-altaita aamulla. Ensimmäiset auringonottajat (me) olivat altailla klo 10 aikoihin.

Can Picaforten ravintolat tarjosivat meille todella hyvää ruokaa. Emme syöneet päivittäin ulkona, mutta ne muutamat kerrat kun pääädyimme ravintolaan, olivat todella sen arvoisia. La Pinta otti lapset hyvin huomioon ja palvelu oli erittäin ystävällistä. Puolisoni kehui angus-pihvin taivaisiin asti, oma ruokani oli myös herkulllista ja jälkiruoat kruunasivat koko aterian. Restaurante Monaco sai meidät asiakkaikseen kahdesti, sillä talon pizzat olivat todella hyviä. Ruccula-pizza oli todella maukas.

Mallorcan loman kustannukset 2017

Vuoden 2017 lokakuun loman matkakustannukset jakautuivat näin:

• lennot 1178,20€ (Norwegian, Hel-Pmi-Hel, ostin istumapaikat lennoille)
  • hotelli 396€ (Zafiro Mallorca, standardihuone, 6 yötä)
  • bussikuljetus 92€ (European airport transfer) lentokenttä-hotelli-lentokenttä
  •  yhteensä 1666,20€.

Viikon mittainen loma oli mielestäni nelihenkiselle perheelle edullinen. Standardihuone oli viihtyisä ja vaikka se oli uima-altaille päin ei sisälle kantautunut meteliä. Hotelli oli kävelymatkan päässä kaikesta tarpeellisesta, mutta silti sen verran syrjässä että paikka oli rauhallinen. Autovuokraamo löytyi aivan hotellin läheltä ei yhden päivän autovuokra ollut päätä huimaava (en enää muista tarkkaa summaa).

Loman rentouttava vaikutus tuntui pitkään. Koen loka- ja marraskuun hyvin tympeäksi vuodenajaksi, vaikkakin pidän myös syksystä. Lisääntyvä pimeys ja usein toistuvat sateiset päivät vain vievät vireystilan pohjamutiin, joten viikon harmaudesta teki todella terää. Kiireettömyys ja yhdessäolo lataavat akkuja, eikä siihen oikeastaan rantalomaa edes tarvitsisi – onhan nämä asiat mahdollista toteuttaa myös kotona. Mutta silti – ihastuin Mallorcaan todella tällä reissulla.