Blog

Welcome to my blog

Olo

Keväinen viikonloppumatka Kööpenhaminaan

Kävimme koko perheen (2 aikuista, 2 lasta) voimin Kööpenhaminassa toukokuussa 2017, tarkemmin sanottuna 19.-21. toukokuuta. Vietimme perjantaista sunnuntaihin Kööpenhaminan keskustassa mukavan viikonlopun, jonka aikana kävelimme kilometritolkulla tutustuen kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin. Hyvät kävelykengät ovat tähän(kin) kaupunkiin suunnatessa ehdoton valinta. Äitinä hämmästyin myös, kuinka pitkiä matkoja 7- ja 6-vuotiaat lapset jaksavat kävellä, kun mielenkiintoista nähtävää on paljon – kävelimme lauantaina arviolta 15 km eikä se tuntunut lapsia juurikaan väsyttävän!

Zleep hotel Copenhagen city

Näkymä hotellihuoneemme ikkunasta. Lapset tykkäsivät istuskella ikkunalaudalla ja seurata alla kulkevaa liikennettä.
Hotellin rappukäytävä oli lapsista mielenkiintoinen. Olihan se huomattavasti kapeampi, koristeellisempi ja jännempi kuin suomalaiset rappukäytävät.
Ja taas mennään!

Koska suht edullisesti reissaaminen on minulle tärkeää majoituimme myös suht sellaisesti, Zleep Hotel Copenhagen City-hotellissa. Samalla hotelliketjulla on hotelli myös Kööpenhaminan lentokentällä. Jostain syystä rautatieaseman läheisyys oli minulle tärkeää hotellia valitessa, onhan se maamerkkinä takaisin hotellille suunnatessa hyvä – mikäli joutuu neuvoa kysymään. Hotellihuoneemme sisälsi viikonloppumatkan perustarpeet; parisängyn (plus alta vedettävät lisävuoteet lapsille), kylpyhuoneen, tv:n, minijääkaapin sekä kaksi ikkunaa kadulle päin. Meille kuului myös aamiainen, joka oli vaatimaton, mutta riittävä. Ja koska varsinkin kuopuksemme nirsoilee, en näe syytä valita kalliita hotelleja kalliine aamiaisineen, joista puolet (lasten annokset) jäisivät syömättä. Hotellissa ei ollut aamiaisen lisäksi muita ravintolapalveluita, joten muun ruokailun hoidimme kaupungilla. Hotellihuoneen minibaariin varasimme jogurttia sun muuta pientä syötävää.

Ihastuttava Tivoli

Pääsisäänkäynti Tivoliin.

Vesterbrossa sijaitseva hotelli oli rautatieaseman lisäksi myös lähellä Tivolia. Satuimme sopivasti juuri alppiruusujen kukinnan aikaan kaupunkiin, ja niitä alppiruusuja Tivolissa riitti! Keväinen kukkaloisto oli huvipuistossa uskomaton ja koko alue on todella siististi hoidettu. Tivolin maksulliset laitteet ovat melko hinnakkaita, mutta onneksi siellä on myös muun muassa avoin leikkipuisto. Huvipuisto on todella viihtyisä ja siellä näkyikin lukevia pariskuntia, eväsretkellä olevia pariskuntia jne.

Rosenborgin linna

Rosenborgin linna ei ollut lähellä hotelliamme, mutta päätimme suunnata myös sinne. Linnaa ympäröivä puisto oli täynnä piknikeillä olevia kööpenhaminalaisia ja sää oli mitä mainioin. Satuimme ruuhka-aikaan paikalle, ja jouduimme jonottamaan lippuja. Linnaan ei saa mennä laukun kanssa, joten mukana ollut reppu oli jätettävä lukolliseen säilytyskaappiin. Lapset pitivät linnasta, vaikka vauhdilla sen huoneisiin tutustuivatkin. Erilaisia saleja on useampia, ja niitä tutkiessa saisi menemään aikaa – ellei olisi kiiruhdettava eteenpäin joutavan jälkikasvun perässä.

Linnan kellarikerroksessa on suuri kokoelma kuninkaallisia jalokiviä ja muita aarteita.

Rosenborgin linnassa oli seinätolkulla vanhoja tekstiilejä.
Kyllä, kuninkaallinen vessa.

Rosenborgin linnaan suunnatessa kävelimme Kööpenhaminan ostoskadun, Strøget’n, läpi. Shoppailu ei ollut kovin suuressa painoarvossa (matkustimme käsimatkatavaroilla), joten emme kierrelleet kauppoja juurikaan. Piipahdimme suuressa Lego-myymälässä ja muutamassa muussa kaupassa.

Den blå planet

Pääsisäänkäynti aquariumiin
Akvaario.

Kööpenhaminan parasta antia oli meren rannalla sijaitseva Den blå planet. Kun luin matkaoppaasta kyseessä olevan pohjoiseuroopan suurin aquarium, en silti käsittänyt kuinka mahtavasta paikasta oli kyse. Olimme jättää koko akvaarion väliin, sillä se sijaitsi metromatkan päässä. Onneksi päätimme kuitenkin yrittää päästä perille, ja yrittämiseltähän se alussa vähän tuntui, kun ajelimme ensin metrolla väärään suuntaan. Aquarium sijaitsee Kastrupissa, lentokentältä kaupunkiin päin tullessa Kastrup on ensimmäinen metroasema. Viivyimme aquariumissa pitkään, sillä nähtävää oli nii-iin paljon! Den blå planet on paikka, jonne haluan ehdottomasti joskus vielä palata. ”Valllltava kalamuseo”, kuten kuopuksemme sanoo, on äärettömän hieno paikka tutustua vedenalaiseen maailmaan. Satuimme paikalle sopivasti, sillä pääsimme myös näkemään merenneidon esityksen. Tämä paikka kannattaa ehdottomasti nähdä!

Merenneito.

Tycho Brahen planetaario

Sunnuntaina, viikonloppumatkan päätteeksi, piipahdimme Tycho Brahen planetaariossa. Planetaario on mielenkiintoisen näköinen rakennus keskustassa, pienen järven rannalla. Planetaario itsessään oli vähän kulunut, emmekä saaneet näyttelyosasta juurikaan irti, sillä opastukset ja selitykset olivat tanskan kielellä. Planetaarioon kuuluu kuitenkin aivan huikea 3D elokuvateatteri, joka on kokemisen arvoinen. Elokuvateatterin katsomorivi on to-del-la jyrkkä, joten lapsia ja heikkohermoisia saattaa hirvittää.

Tycho Brahen tötterö
3D elokuvateatterissa

Ennen matkalle lähtöä varasin meille Copenhagen card’it, joiden avulla säästimme rahaa. Ilmainen kulkeminen julkisilla kulkuneuvoillla, ilmainen sisäänpääsy mm. Tycho Brahen planetaarioon, alennuksia yms. Kortit tarvitsimme vain meille aikuisille, sillä lapset menivät kylkiäisinä.

Kööpenhamina on melko tyyris kaupunki. Hotellimme lähellä olevasta kulmapuodista ostettu miesten deodorantti maksoi 15 euroa. 15 euroa! Mikä harmi, ettei tuota 200ml pullo voinut tuoda käsimatkatavaroissa – se oli varmasti kallein Rexona ikinä!

Varasin lentomme (SAS) ja hotellin tammikuussa 2017. Keväinen viikonloppumatka Kööpenhaminaan kustansi  yhteensä 833 euroa (lennot+hotelli). Lentomme olivat ’ihmisten aikoihin’, sillä emme halua matkusta lasten kanssa kukonlaulun emmekä puolenyön aikaan. Hotelli oli valittu niin, että myös työkseen reissaava ja paljon hotelleissa öitään viettävä mies kelpuutti sen.